keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Keittiö takana, sali edessä

Kolmen viikon keittiöjakso on nyt takana ja seuraavana etappina olisi tutustua salin puolella työskentelyyn. Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän ei pitänyt työskennellä keittiöllä, mutta kokeista on ollut pulaa keittiöllä ja siellä tarvittiin apukäsiä. Itseasiassa tykkäsin kovasti työskennellä siellä ja voi olla, että jossain vaiheessa harjoittelua menen takaisin sinne! Keittiö oli sopiva piilopaikka nalkuttavilta asiakkailta, vaikka asiakashan on aina väärässä oikeassa :D 

Ensimmäisinä päivinä olin aika paljon tiskissä ja tutustuin keittiön toimintaan. Siitä sitten tehtävä kerrallaan olen saanut tehdä töitä keittiössä. Koko kolmen viikon ajan olen pysynyt kylmällä puolella, josta nostetaan siis salaattiannokset, tapakset ja leipäannokset. Näinä kolmen viikon aikana olen tehnyt misa-listan tehtäviä. Olen saanut tehdä tapasannoksiin käytettäviä ruokia esim. paprikoita (pilkotaan, maustetaan ja paistetaan uunissa), kesäkurpitsoita, munakoisoa yms. Vakumointikone on tullut erittäin tutuksi, sillä melkein kaikki vakumoidaan keittiöllä. Viimeisimpinä päivinä olen saanut nostaa muutaman annoksen (salaattia, leipiä ja tapaksia) ja viimeisenä päivänä sain tehdä juustokakut alusta loppuun asti itse sekä paloitella kananmaksat (sydämet irti maksasta ja paloiksi, en olisi ikinä kuvitellut itseäni tekemässä mitään sellaista). Kokonaisuudessaan keittiö oli positiivinen yllätys ja opin paljon uutta ruoanlaittoon liittyen :) Alla muutama kuva viimeisestä keittiöpäivästä, joka oli kalantäyteinen... ensiksi leikattiin kampela fileistä nahat pois ja sitten sardiineilta amputoitiin päät ja nyljettiin sisälmykset. 


Päät pois

Sardiinien metsästystä
~Sanni 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti